6. Giydirme Cephelerden Beklenen Performans Kriterleri nelerdir ?
İşlevi ne olursa olsun binaların cepheleri bir diğer deyiş ile bina kabukları yapım maliyeti yönünden ekonomik, mimari kaygılara cevap verebilecek şekilde estetik, dış ortam iklim şartlarına göre yalıtımlı, güvenli ve sağlam olmalıdır.
6.1. Taşıyıcı sistem statiği
Cephede meydana gelebilecek hareketi sönümleyebilecek ve yatay yüklere karşı dayanımlı olmalıdır. Cepheye ait taşıyıcı sistemde deprem gibi cepheye etki edebilecek hareketler sebebi ile cephe bağlantı noktalarında ve profillerinde kırılmalar yada kopmalar görülebilir. Bu cephe bozulması yanı sıra camlarda kırılmalarda ciddi tehditlere sebepolur. Bunlar gibi riskli durumların yaşanmaması yaşansa bile bina kullanıcılarına az zarar vermesi için detay çözümlerine önem verilmelidir.
Giydirme cephe sistemleri kullanılan taşıyıcı strüktürlerine göre çubuk, yarı panel ve panel sistem olarak ayrılmaktadır. Deprem yükü altında düşey ve yatay hareketlere en uygun sistem seçilmelidir. Giydirme cephe taşıyıcı seçimine ve detaylandırılmasında önem arz eden bir diğer temel yük ise rüzgâr yüküdür.
Cephe tasarımında bina yüksekliği, binanın yeri ve konumu, tasarım geometrisine göre hesaplamaya alınacak yükler belirtilmiştir. Bunun yanı sıra meteoroloji güncel verilerinden ve geçmiş dönem kayıtlarından bölgeye ait hakim rüzgâr yönü ve buna bağlı olarak rüzgâr yükü değeri alınmalıdır. Rüzgâr yükü hesapları ile profil kesitleri büyür ve açılır pencere kanatlarının yapılamaması mekânik havalandırma sistemlerinin yapılmasını gerektirir (Oktuğ 1991).
Alüminyum cephe profillerinde düşey taşıyıcılar bina da kat yüksekliğine mesnet sayısına ve hesaplarda alınan yüklere göre oluşan sehimlere göre ebatlandırılmaktadır.Yatay taşıyıcılarda ise rüzgâr ve cam yükü etkilidir. Cephe profili hesabı yapılırken maksimum L/200-L/300 ya da 8 mm sehim kabul edilir (Uzak 1998)
Devam edecek.....
Not ; Statik konusunu daha sonra detaylı bir şekilde yazacağım.
Kazim AYDIN
Cephe mühendisi
inşaat yüksek mühendisi